O czym pamiętać, kiedy tańczysz salsę?
Kilka porad, które Ci pomogą lepiej i efektywniej się uczyć tańca.
Ucząc się tańca, takiego jak salsa, musisz opanować pewne podstawowe techniki, o których należy wciąż pamiętać by tańczyć wygodnie, bezpiecznie i przede wszystkim efektywnie. Musisz pamiętać o takich szczegółach jak krok podstawowy salsy, właściwa sylwetka w tańcu, długość kroku, siłę pracy nóg, pracę bioder, oddech, pracę ramion, spotting (umiejętne sterowanie wzrokiem), ustawianie dłoni, łokci, kierunki, zmianę ciężaru ciała, współpracę z partnerem i to jeszcze wszystko do rytmu, który starasz się znaleźć… zaraz zaraz, to na prawdę sporo rzeczy na raz.
Ucząc się salsy na zajęciach łatwo jest którąś z tych rzeczy pominąć. Nie jesteśmy też na początku w stanie kontrolować wszytkich elementów efektywnie, więc jako instruktor szkoły salsy Krambo, praktycznie na każdych zajęciach staram się o nich przypominać.
Za chwilę dam ci kilka rad, które pogrupują i uproszczą twoje myślenie w trakcie tańca. Myślenie ma przyszłość, ale niestety kiedy tańczysz zbyt dużo kłębiących się w głowie myśli będzie ci bardzo przeszkadzać. Trochę jak zbyt wiele otwartych dużych aplikacji w smartfonie, spowalnia twój procesor i powoduje przegrzanie, a nawet zawieszenie systemu.
Wyobraź sobie teraz, że jesteś dzieckiem, masz dopiero rok, a może 2 lata i masz proste zadanie – nauczyć się myć skutecznie zęby. Pozornie banalna czynność, którą my, dorośli wykonujemy codzienie po kilka razy. Niemniej kiedy jesteś małym bąblem ta czynność wydaje się skomplikowana jak budowa statku kosmicznego.
Dopiero ledwo co ogarniasz swoje ręce, koordynację ręka – oko, a oto stoisz przed zadaniem składającym się z conajmniej ośmiu elementów kluczowych:
1. wejść na podest (stołeczek),
2. odkręcić kran z właściwą wodą i się nie oparzyć i nie oblać,
3. chwycić pewnie szczoteczkę,
4. drugą dłonią chwycić pastę do zębów,
5. odkręcić tubę,
6. nałożyć pastę na szczotkę,
7. podnieść szczotkę do ust, nie gubiąc po drodze pasty…,
8. trafić w wystającą górną jedynkę…
wydaje się proste, ale dla 2 latka to nie lada zadanie…, to kosmos.
Niemal dokładnie tyle samo zadań musisz wykonać w trakcie tańca.. niestety większość z nich równocześnie. Jeśli nie nauczysz swojego ciała wykonywać ich w sposób mechaniczny, odruchowy, niemal bez myślenia, raczej możesz zapomnieć o zabawie tańcem, o radości płynącej z ruchu i eksperymentowania do muzyki, improwizowania i interpretacji.
W tym artykule chcę ci pomóc w zmaganiach, żebyś spróbował uprościć ten cały sytem, sprowadzając go tylko do kilku prostych, hasłowych elementów, o których będziesz lepiej pamiętał.
System jest prosty i składa się z czterech haseł, wyzwalaczy, które mają za zadanie w ułamku sekundy przypomnieć Ci o wszystkich elementach potrzebnej techniki w trakcie ćwiczeń i nauki, a później także w trakcie tańca podczas zabawy. Hasło to jedno słowo, które ma prowadzić do skojarzeń i uruchamiać właściwe odruchy w ciele.
Hasła te ułożyłem na mapie naszego ciała, którą każdy z nas może sobie łatwo wyobrazić i wizualizować, przysłowiowo od stóp do głów.
Wszyscy znamy piosenkę z przedszkola:
GŁOWA,
To była moja podstawowa inspiracja.
Teraz wyobraź sobie, że w czasie zajęć, kiedy się uczysz nowej figury albo kroków twój instruktor nie tłumaczy już przez pięć minut każdego ruchu osobno bo to robił przez pół roku, ale rzuca w twoją stronę tylko hasło:
1. BIODRA na to hasło powinieneś aktywować następujące odruchy: krok podstawowy, mocno oparty o podłoże z intensywną pracą bioder. BIODRA to oparcie o podłogę, stabilność, balans, przyspieszanie i zwalnianie, cały napęd ruchu.
2. PIERŚ / PLECY – to hasło mocno aktywuje górne partie ciała, głównie kręgosłup, klatkę piersiową i pośrednio szyję i kark, odpowiadający za prawidłowe trzymanie głowy. Pamiętając o haśle PIERŚ [PLECY] ustawiasz właściwą pozycję pleców i klatki, trzymasz dokładniej głowę na miejscu, otwierasz oddechem żebra, podnosisz i wyciągasz mostek do przodu, zaczynasz używać środka lekkości zlokalizowanego w klatce piersiowej. Hasło PIERŚ odpowiada między innymi za estetykę sylwetki, jej lekkość, dynamikę obrotów i szybkość ruchu.
3. GŁOWA – to hasło przypomina o spottingu, wyznacza ciału kierunek ruchu, poprawia sylwetkę, nadaje właściwego statusu twojemu ciału, gdzie głowa jest organem nadrzędnym, liderem, który steruje całością. GŁOWA to prawidłowy balans, obieranie kierunku, eliminowanie zawrotów głowy, czytanie ruchu partnera i bezbłędna orientacja w przestrzeni.
4. RAMIONA – to hasło jest niezbędne przede wszystkim do pracy w parze, ale również solo. Właściwe ustawienie ramion, łokci, nadgarstków i palców do prawidłowego chwytu, trzymania w obrotach, trzymania gdy masz jedną lub dwie ręce wolne, trzymania w górze, w dole i w pozycji środkowej. Hasło RAMIONA odpowiada za prawiłodwy kontakt w parze, bezpieczeństwo podczas obrotów, łatwość w wyznaczaniu kierunku obrotów.
Te hasła i mapa naszego ciała bardzo upraszcza myślenie i hasłowo włącza odpowiednie odruchy w ciele w trakcie tańca.
ĆWICZENIE:
w trakcie wykonywania figury lub choreografii solo, skup uwagę TYLKO na JEDNYM z tych haseł.
Przykład: Tańczysz krok podstawowy, obrót w prawo, obrót w lewo myślisz: BIODRA! To hasło powinno Ci przypomnieć o wszystkich elementach pracy biodra, nad którymi już wcześniej pracowałeś.
Na początek skup się TYLKO na jednym haśle! Z czasem dołącz kolejne i pamiętaj o 2, 3 i w końcu 4 hasłach.
WAŻNE!
Zapamiętaj kolejność idąc od dołu do góry: BIODRA, PIERŚ, GŁOWA, RAMIONA, to proste, tak, myślę, że już to pamiętasz.
To jeszcze raz powtórz głośno dotykając teraz każdej z części swojego ciała: BIODRA, PIERŚ, GŁOWA, RAMIONA
Przy kolejnej piosence przypominasz sobie punkt następny i tak dalej.
Myślę, że to powinno Ci bardzo pomóc w prawidłowym ustawianiu ciała w każdym z ćwiczeń które wykonujesz, a to jest pierwszy krok do właściwej, prawidłowej AUTOMATYZACJI ruchu, bez której będzie ci ciężko robić postępy i tańczyć swobodnie.
Mam nadzieję, że ten artykuł trochę Ci pomógł.
No cóż, do dzieła i powodzenia!
Tańczmy 🙂