Gdzie w salsie jest to „1”?!?
Jak znaleźć jedynkę w salsie?
To proste. Pomogę ci, podając dwa skuteczne sposoby:
1. Sposób na "KUKU-PA"
Nie ma salsy bez Tumbao – rytmu granego przez congi. Dwa wysokie bębny używane w każdym salsowym zespole. Congero, który na nich gra, wykonuje charakterystyczny rytm salsy, który brzmi na ucho tak:
TUKU / raz PA trzy, TUKU / pięć PA siedem TUKU / raz PA trzy TUKU…
…i tak w kółko. Zauważ, że TUKU przypada zawsze przed raz i przed pięć. Jeśli jesteś w stanie w salsie usłyszeć TUKU, to możesz mieć pewność, że zaraz po nim następuje 1 lub 5. To rozwiązuje część problemu ze znalezieniem jedynki.
2. Sposób na "FRAZĘ"
Zdecydowana większość popularnej muzyki salsowej jest dosyć schematyczna. Każdy kawałek rozpoczyna INTRO. Wprowadza nas ono w utwór, jego charakter, tempo, brzmienie. Wprowadza też często motyw melodyczny, który potem może się przewijać i powracać, również przetworzony.
INTRO może być nieregularne więc jeśli słuchając go jeszcze nie jesteś pewien gdzie jest 1, poczekaj kilkanaście sekund aż zacznie się właściwa część utworu czyli ZWROTKA.
W ZWROTCE zwróć uwagę na FRAZĘ (melodię), która pojawia się jako temat. Najczęściej wokalista intonuje melodię i zawsze (na 98%) zaczyna ją w okolicy 1. Prawie nigdy w okolicy 5.
FRAZĘ może rozpoczynać: chór, wokalista, intrument solowy (trąbka, puzon, fortepian, saksofon, marimba, skrzypce, etc.)
Ponadto INTRO od ZWROTKI odddzielone jest często tzw. BREAKIEM (pauzą). Po BREAKU następuje kolejna część utworu i ZAWSZE zaczyna się od 1! To świetna informacja. Jeśli już znalazleś KUKU – PA i słyszysz w utworze BREAK to możesz mieć prawie 100% pewność, że wiesz gdzie jest 1.
UWAGA!
Są tak zwane utwory WREDNE. Ciężkie do tańca, z pomieszanymi schematami, zaburzoną celowo frazą, z przestawieniem 1 i 5. Wynika to z prostej przyczyny. Muzycy, którzy grają salsę, nie myślą jak tancerze, którzy tańczą salsę. Muzyk myśli TAKTEM, który jest na 4. Tańczący myślą FRAZĄ (krokiem podstawowym), która jest stworzona z dwóch taktów: 2×4=8. Dla muzyka nie ma znaczenia zmiana rytmu, dla tancerza i owszem. Warto umieć zmieniać krok podstawowy z męskiego na żeński i odwrotnie w jednej ósemce.
Dobry DJ zazwyczaj unika takich kawałków na imprezie, a przynajmniej nie puszcza ich zbyt wiele. Niemniej możesz się z nimi spotkać szukając muzyki i słuchając na własną rękę. Zawsze kieruj się wtedy wskazówką TUKU – PA + FRAZA (jej początek). Nie powinieneś mieć wtedy problemu ze znalezieniem 1.
Pod spodem przykład pięknego kawałka do posłuchania. Każda z wymienionych części zaczyna się na "raz" i w jego okolicy. Nigdy na "pięć". Podałem też kilka terminów używanych przez muzyków dla poszczególnych części kawałka salsowego. Miłego!
PRZYKŁAD z OPISEM
Louie Ramirez y Ray de la Paz – Lluvia
INTRO (deszczyk) rozbudowany, dwuczęściowy wstęp:
A: Progresja piano i perkusja od 1s.
B: Montuno (piano) i temat (instr. dęte), 20s.
BREAK, 43s.
ZWROTKA, 43s
BREAK, 1.12s
INTERLUDIUM, 1.12s
ZWROTKA, 1.26s
PREGONES, (pytania i odpowiedzi, forma improwizacji wokalnej, chór vs wokalista), 1.52s
La MONIA vel MAMBO (sekcja instrumentów dętych), 2.58s
PRZETWORZENIE (INTRO powtórzone we fragmencie poprzedzającym ZWROTKĘ), 3.16
INTERLUDIUM (tu w formie AFRO), 3.21s
PREGONES II (chór i wokal impro), 3.40s
BREAK, 4.13s
MONTUNO (Piano i perkusja impro), 4.14s
MONIA II, 5.49s
PREGONES III, 6.04s.
OUTRO (zakończenie utworu, powtórzone, lekko przetworzone INTRO plus deszczyk), 6.32