Gdzie w salsie jest to „1”?!?

Jak znaleźć jedynkę w salsie?

To proste. Pomogę ci, podając dwa skuteczne sposoby:

1. Sposób na "KUKU-PA"

Nie ma salsy bez Tumbao – rytmu granego przez congi. Dwa wysokie bębny używane w każdym salsowym zespole. Congero, który na nich gra, wykonuje charakterystyczny rytm salsy, który brzmi na ucho tak:

TUKU / raz PA trzy, TUKU / pięć PA siedem TUKU / raz PA trzy TUKU…

…i tak w kółko. Zauważ, że TUKU przypada zawsze przed raz i przed pięć. Jeśli jesteś w stanie w salsie usłyszeć TUKU, to możesz mieć pewność, że zaraz po nim następuje 1 lub 5. To rozwiązuje część problemu ze znalezieniem jedynki. 

2. Sposób na "FRAZĘ"

Zdecydowana większość popularnej muzyki salsowej jest dosyć schematyczna. Każdy kawałek rozpoczyna INTRO. Wprowadza nas ono w utwór, jego charakter, tempo, brzmienie. Wprowadza też często motyw melodyczny, który potem może się przewijać i powracać, również przetworzony. 

INTRO może być nieregularne więc jeśli słuchając go jeszcze nie jesteś pewien gdzie jest 1, poczekaj kilkanaście sekund aż zacznie się właściwa część utworu czyli ZWROTKA.

W ZWROTCE zwróć uwagę na FRAZĘ (melodię), która pojawia się jako temat. Najczęściej wokalista intonuje melodię i zawsze (na 98%) zaczyna ją w okolicy 1. Prawie nigdy w okolicy 5.

FRAZĘ może rozpoczynać: chór, wokalista, intrument solowy (trąbka, puzon, fortepian, saksofon, marimba, skrzypce, etc.)

Ponadto INTRO od ZWROTKI odddzielone jest często tzw. BREAKIEM (pauzą). Po BREAKU następuje kolejna część utworu i ZAWSZE zaczyna się od 1! To świetna informacja. Jeśli już znalazleś KUKU – PA i słyszysz w utworze BREAK to możesz mieć prawie 100% pewność, że wiesz gdzie jest 1. 

UWAGA!

Są tak zwane utwory WREDNE. Ciężkie do tańca, z pomieszanymi schematami, zaburzoną celowo frazą, z przestawieniem 1 i 5. Wynika to z prostej przyczyny. Muzycy, którzy grają salsę, nie myślą jak tancerze, którzy tańczą salsę. Muzyk myśli TAKTEM, który jest na 4. Tańczący myślą FRAZĄ (krokiem podstawowym), która jest stworzona z dwóch taktów: 2×4=8. Dla muzyka nie ma znaczenia zmiana rytmu, dla tancerza i owszem. Warto umieć zmieniać krok podstawowy z męskiego na żeński i odwrotnie w jednej ósemce. 

Dobry DJ zazwyczaj unika takich kawałków na imprezie, a przynajmniej nie puszcza ich zbyt wiele. Niemniej możesz się z nimi spotkać szukając muzyki i słuchając na własną rękę. Zawsze kieruj się wtedy wskazówką TUKU – PA + FRAZA (jej początek). Nie powinieneś mieć wtedy problemu ze znalezieniem 1. 

Pod spodem przykład pięknego kawałka do posłuchania. Każda z wymienionych części zaczyna się na "raz" i w jego okolicy. Nigdy na "pięć". Podałem też kilka terminów używanych przez muzyków dla poszczególnych części kawałka salsowego. Miłego! 

PRZYKŁAD z OPISEM

Louie Ramirez y Ray de la Paz – Lluvia

INTRO (deszczyk) rozbudowany, dwuczęściowy wstęp:

A: Progresja piano i perkusja od 1s.

B: Montuno (piano) i temat (instr. dęte), 20s.

BREAK, 43s.

ZWROTKA, 43s

BREAK, 1.12s

INTERLUDIUM, 1.12s

ZWROTKA, 1.26s

PREGONES, (pytania i odpowiedzi, forma improwizacji wokalnej, chór vs wokalista), 1.52s

La MONIA vel MAMBO (sekcja instrumentów dętych), 2.58s

PRZETWORZENIE (INTRO powtórzone we fragmencie poprzedzającym ZWROTKĘ), 3.16

INTERLUDIUM (tu w formie AFRO), 3.21s

PREGONES II (chór i wokal impro), 3.40s

BREAK, 4.13s

MONTUNO (Piano i perkusja impro), 4.14s

MONIA II, 5.49s

PREGONES III, 6.04s.

OUTRO (zakończenie utworu, powtórzone, lekko przetworzone INTRO plus deszczyk), 6.32

Skomentuj:

You may also like...