5 Częstych Błędów, które Popełniają Tańczący Salsę Panowie.

I. BŁĄD

UCZENIE SIĘ WIELU NOWYCH KOMBINACJI JEST NAJLEPSZYM SPOSOBEM, ŻEBYM NAUCZYŁ SIĘ JAK NAJLEPIEJ TAŃCZYĆ SALSĘ 

Oczywiście ucząc się salsy poznajemy kombinacje w parze, jest ich mnóstwo. To ważne by mieć bogaty repertuar figur. Jednak ważniejsza od ilości jest ich JAKOŚĆ. Co z tego, że znasz dużo figur jednak nie potrafisz ich łączyć w płynny i szybki sposób. Zapominasz co było po czym, gubisz po drodze rytm, zmieniasz krok z on1 na on2 i odwrotnie.

Zamiast tego skup się na płynności i pewności kombinacji, które dobrze znasz, dobracowaniu szczegółów i dopasowania figur salsy do partnerki, z którą aktualnie tańczysz. Uprość repertuar na jakiś czas po to by wygładzić swoje prowadzenie w podstawowych rzeczach, to da ci większą pewność siebie a twoje partnerki będą na pewno bardziej usatysfakcjonowane tańcząc z tobą. 

II. BŁĄD 

NAJWAŻNIEJSZE SĄ KOMBINACJE W PARACH, FOOTWORK MOGĘ SOBIE ODPUŚCIĆ

Ucząc się salsy poznajemy nie tylko kombinacje w parach. Na początku każdy z nas musi poznać krok podstawowy. To ważne, jako, że krok determinuje styl tańca, którym się aktualnie zajmujemy. Zauważcie, że kombinacje w parach mogą być bardzo podbne w różnych tańcach: salsie, bachacie, zouku, cha-chy czy nawet tańcach dworskich. To co je od siebie odróżnia to zmienna struktura kroków podstawowych, warto o tym pamiętać. 

Zestaw kroków i podstawowych obrotów, nauka przenoszenia ciężaru ciała, stawiania stóp jest najbardziej podstawową i najważniejszą rzeczą na podstawowym kursie salsy. Budujemy ten dom od funadamentu, którym są wasze kroki, praca stóp czyli footwork. Kombinacje w parach są i powinny być na drugim miejscu. Pamiętajcie panowie, że cała praca rąk, prowadzenie jest o tyle lepsze, o ile stoi na pewnym fundamencie waszych stóp. Jeśli nogi nie wiedzą co robić, będziecie mieszać figurami bez ładu i składu a partnerka starając się za wami nadążyć będzie miała prawo czuć się zagubiona i przerzucana z kąta w kąt. 

III. BŁĄD

PARTNERKI UWIELBIAJĄ SIĘ NIEUSTANNIE OBRACAĆ

Salsa co prawda jest tańcem, w którym występuje mnóstwo obrotów, niemniej parnterki nie mogą i nie powinny cały czas się kręcić. To męczące, powoduje zawroty głowy, czasem wręcz nudności i po jakimś czasie odbiera kompletnie przyjemność z tańca. Panie muszą mieć czas i przestrzeń na oddech, uspokojenie footworku, ustawienie ciała, poprawienie włosów, styling, etc, etc. Dobry partner stosuje obroty naprzemiennie z dużą ilością przejść, zmian kierunku, free stylu w tańcu osobno i przede wszystkim nie kręci parnterki tylko w jednym kierunku. Jak mawiał klasyk "różnorodnie i krótko" to stara i dobra zasada, która zawsze się sprawdza.

IV. BŁĄD

JEŚLI PARNTERKA NIE IDZIE ZA PROWADZENIEM ALBO NIE WIE O CO CHODZI, BĘDĘ JĄ PROWADZIŁ MOCNIEJ I PEWNIEJ

Niestety, nic bardziej mylącego. Partnerka prowadzona mocniej, tym bardziej przestaje rozumieć o co chodzi i zazwyczaj rozpoczyna rozpaczliwą walkę o przetrwanie blokując mięśnie, zatrzymując kroki i napinając mocniej ręce. Pamiętaj, że jeśli twoja partnerka nie rozumie prowadzenia to może wynikać z dwóch podstawowych rzeczy:

1. twoje prowadzenie jest nieczytelne – robisz zbyt wiele na raz: np. równocześnie pokazujesz dwie lub kilka sprzeczynych ze sobą informacji. Jesteś poza rytmem (za wcześnie, za późno) więc twoja partnerka nie jest gotowa lub jest już w innym miejscu niż powinna. 

W takim przypadku powinieneś się skupić na tym aby odpuścić trudniejsze figury, wyczyścić i uspokoić prowadzenie, starać się o lepsze zrozumienie rytmu i kroków parnterki, z którą tańczysz. 

2. Parnterka nie ma doświadczenia, jest mniej zaawansowana niż ty, nie rozumie twoich sygnałów. 

W tym przypadku powinieneś również odpuścić trudne kombinacje, staraj się poprowadzić do prostych figur a nawet samego kroku podstawowego, wyrównany, płynny i spokojny taniec ma większe szanse zadziałać a parnterka jeśli poczuje płynność twojego ruchu łatwiej za tobą pójdzie. 

W obu przypadkach pamiętaj: siłą i mocą prowadzenia niczego nie wskórasz, bo nie o siłę chodzi w tańcu tylko o balans, płynność i harmonię ruchu. 

UWAGA: Prowadzenie zbyt delikatne i za lekkie może mieć podobny efekt, musisz starać się znaleźć "złoty środek" i zwracać uwagę przede wszystkim na stabilne i czyste prowadzenie.

V. BŁĄD

JEŚLI COŚ MI SIĘ UDAŁO Z JEDNĄ PARTNERKĄ UDA MI SIĘ Z INNYMI

Niestety, co ujdzie ci z jedną może zupełnie nie wypalić z drugą. Zawsze powtarzamy na kursach w Krambo, że należy nieustannie "dostosować sposób jazdy do warunków panujących na drodze". Każda partnerka jest inna. Na szczęście. Różnią się od siebie nie tylko kolorem oczu i włosów. Co gorsza, jedna parnterka może się różnić czasem od samej siebie. Jak wszyscy mężczyźni wiedzą: fazy księżyca, plamy na słońcu mają dość duży wpływ na stan psychofizyczny naszych partnerek. My też zresztą nielepsi, ha!

Staraj się każdy taniec traktować jako nowe, osobne doświadczenie i bądź uważny. Zwróć uwagę na wysokość, szerokość i objętość partnerki (zwłaszcza jej rąk i nóg). Szybkość piosenki, do której tańczysz, stan fizyczny i psychiczny twój i jej (jakby to było takie proste…). Poziom zaawansowania jest róznież niezmiernie ważny. Upewnij się, że umiesz go ocenić patrząc na partnerkę, zanim ją poprosisz do tańca. Bądź otwarty i gotowy na wyzwanie. Nie martw się pomyłkami i nie traktuj nikogo z góry, każdy ma prawo do słabszej dyspozycji, pomyłek, utraty równowagi czy nagłego rytmicznego zaćmienia.

 

Artykuł ten jest inspirowany a częściowo adaptacją artykułu Josie Neglii z Los Angeles, (instruktorki, tancerki i właścicielki studia tańca) pod tytułem:

5 Common Mistakes Male Salsa Dancers Make, który znajdziesz tutaj.

Co o tym myślisz? SKOMENTUJ. Lajkuj i podaj dalej!

Skomentuj:

You may also like...